Cross

Beleggen in kunst

juni 27, 2022

Beleggen in kunst

Bij beleggen of investeren komt kunst meestal niet op de eerste plaats. Meestal wordt het niet eens gezien als een bestanddeel van het vermogen. Kunst is in de eerste plaats om van te genieten. Maar net als bijvoorbeeld de eigen woning, heeft kunst ook een financiële waarde. Nu is er veel kunst in omloop, in allerlei verschillende stijlen. Wie wil investeren in kunst zal zich er eerst in moeten verdiepen en wat betreft de geschiedenis van de kunst zijn er voldoende boeken om te lezen. Wie een kunstwerk wil kopen, doet er goed aan zich eerst te verdiepen in het leven van de kunstenaar en zijn oeuvre. Die informatie helpt om de kunstenaar en zijn kunst in de juiste context te plaatsen. De belangrijkste kunstwerken van een kunstenaar zijn meestal die objecten die ook van toegevoegde waarde zijn voor de kunstgeschiedenis. De kunstenaar voegt wat nieuws toe of slaat een andere richting in. Vooral als zo’n kunstwerk symbool staat voor een veel bredere stroming wordt het interessant.

Oude kunst of moderne kunst

Met oude kunst zijn dergelijke kunstwerken al uitgebreid beschreven. Aan de ene kant verlaagt dat het risico voor de investeerder in kunst, maar het drukt ook het rendement. Moderne kunst is qua rendementspotentieel veel interessanter, maar juist hier is het niet zo eenvoudig om het kaf van het koren te onderscheiden. Dan is het interessant om te kijken welke verzamelaars bepaalde werken kopen, of musea geïnteresseerd zijn en of de kunstenaar belangrijke prijzen heeft gewonnen.  

Kunst en sociale media

Relatief nieuw bij het beleggen in kunst, is de vraag of een bepaald object een rol kan spelen op sociale media. Steeds meer musea boren een nieuw en jong bezoekerspubliek aan doordat zij kunstwerken in het bezit hebben dat instagramwaardig is. Een kunstwerk waar mensen mee op de foto kunnen. Deze mensen staat in rijen voor de deur, alleen maar voor een selfie met zo’n kunstwerk. Dat zijn uiteraard niet uitsluitend schilderijen, maar steeds vaker fysieke objecten. De bezoekers worden dan onderdeel van het kunstwerk en maken daarvoor meteen reclame via Instagram. Op sociale media werken vooral beelden goed die inspireren, kennis overbrengen en een verhaal vertellen. Omdat dit meestal jonge mensen zijn, die niet de middelen hebben om dergelijke kunst aan te schaffen is zo’n kunstwerk voor de belegger een echte investering voor de toekomst. Er komt immers een moment dat deze generatie ouder wordt en wel beschikt over de middelen om dergelijke kunst te kopen. Dat is he moment dat kunst meer waard kan worden.

Beleggen in kunst: Wie is de koper?

Bij het investeren in kunst, is over het algemeen goed om na te denken wie in de toekomst zo’n kunstwerk gaat kopen. Vooral bevolkingsgroepen, landen of regio’s die in korte tijd welvarend zijn geworden, zijn interessant. Neem bijvoorbeeld de voorliefde van Japanners voor Vincent van Gogh. In Japan zelf is er volop Japanse kunst, maar Van Gogh wordt door zijn fascinatie voor Japan door Japanners bijzonder gewaardeerd. Dat lijkt vanzelfsprekend wie naar het schilderij van de kersenbloesem kijkt, maar eind vorig eeuw stegen de prijzen voor Van Goghs sterk door de Japanse belangstelling voor onder andere de zonnebloemen. De Chinezen interesseren zich meer voor Chinese kunst. In de eerste plaats omdat die kunst er nauwelijks meer is na de culturele revolutie. Ze verzamelen oude kunst, waar wij dankzij de VOC nog wel wat van hebben liggen. Maar ook moderne Chinese kunst is populair, wellicht omdat kunst per definitie staat voor vrijheid (van expressie).

De kunst van de toekomst

De vraag is nu welk land, regio of bevolkingsgroep over enkele decennia het nieuwe Japan of het nieuw China wordt. Denk bijvoorbeeld aan India of Nigeria. In Nigeria groeit de bevolking sterk en binnenkort zal het één van de grootste landen ter wereld zijn (qua bevolking) en het land heeft bovendien een rijke traditie. De Yoruba’s, Igbo’s en de Bini’s goten al voor de tiende eeuw bronzen beelden, vaak bedoeld voor religieus gebruik. Veel van die historie is een bron van inspiratie voor moderne kunstenaars, mensen die geen cent krijgen van de Nigeriaanse overheid. Er is veel talent en hun werk is nog betaalbaar. Vergeet ook Indonesië niet. Toeval wil dat er in Nederland voldoende Indische kunst is, vaak ook nog voor een appel en een ei .

 

 

Han Dieperink, Chief Investment Officer

 

Disclaimer

Gerelateerde artikelen

Investing in Governance: The “G” in ESG Investing Unpacked

Waarom aandelen blijven stijgen. Druk met geopolitieke zorgen en macrobeslommeringen, stijgen de bedrijfswinsten.

Meer lezen

Ethical Investing: Boosting Returns with Social Responsibility

Waarom aandelen blijven stijgen. Druk met geopolitieke zorgen en macrobeslommeringen, stijgen de bedrijfswinsten.

Meer lezen

Inflatie, Midden-Oosten en bedrijfsresultaten

Inflatie, Midden-Oosten en bedrijfsresultaten. Macro-economische en geopolitieke ontwikkelingen, uiteindelijk draait het om de resultaten.

Meer lezen

Ontvang nu uw gratis boek

Lees meer over:

Nieuwe prioriteiten in het post-Corona tijdperk

De versnellende IT-revolutie

De kracht van het verhaal

Oplossingen voor diverse crises met duurzame thema's





    Door uw bericht in te sturen bevestigt u dat u akkoord gaat met de opslag en verwerking van uw persoonsgegevens door Auréus, zoals uiteengezet in de
    Privacyverklaring.











      Uw privacy is belangrijk voor ons. Graag willen we u op de hoogte houden van gerelateerde informatie. Mogen we u af en toe een e-mail sturen?


      Koffie?

      Verder praten over de dynamiek van vermogen. Maak hier een afspraak voor een kop koffie bij ons op kantoor of bij u thuis.

      Plan een oriënterend telefoongesprek






        Door uw bericht in te sturen bevestigt u dat u akkoord gaat met de opslag en verwerking van uw persoonsgegevens door Auréus, zoals uiteengezet in de
        Privacyverklaring.